Zondag 04 april 2021
Ooit was het bankkantoor een groot gebouw, waar adviseurs achter een bureau hun klanten ontvingen. Die tijd is langzaam maar zeker voorbij. De rollen zijn omgedraaid. Financiële professionals gaan graag ‘naar buiten’ zoals dat in het jargon heet. Dat naar buiten gaan moet nu vanuit huis. Walter Mei en Tamara Doesburg, de contactpersonen namens ING voor SO Soest, zitten noodgedwongen, vanwege de coronamaatregelen, een jaar thuis. Het jaarlijkse vendeliersgesprek gebeurt nu ook via Zoom. Het is even anders, maar ook deze tijd biedt genoeg gespreksstof voor de dienstverlening van ING.
Tamara vertelt: ,,Het is een bijzondere tijd. Wij geven advies op maat over financiële zaken. Dat wil je het liefst doen met de klant aan tafel. Het afgelopen jaar ben ik zelf maar een enkel keer op bezoek geweest bij een klant. Afspraken doen we zoveel mogelijk digitaal.”
Die afspraken op afstand gaan ook vaak over corona, althans over de gevolgen van de maatregelen. Walter Mei: ,,Diverse ondernemers hebben het zwaar, maar andere ondernemers hebben juist een goed jaar gedraaid. Corona heeft wisselende invloeden gehad. Dat de horeca en de evenementenbranche het zwaar hebben is duidelijk. Andere beroepsgroepen zoals bijvoorbeeld hoveniers en klusbedrijven kregen juist veel werk. Wij helpen. Bijvoorbeeld met Coronakredietaanvragen maar ook met financieringen voor andere investeringsplannen. Langzaam maar zeker komt het normale leven weer terug. We kijken er naar uit om terug te gaan naar het reguliere werk.”
De hulp die ING biedt is volgens Tamara vooral proactief. ,,Bij het begin van de coronacrisis, maart/april vorig jaar, hebben wij zoveel mogelijk klanten gebeld. De eerste vraag die we stellen is simpel maar doeltreffend: ‘Hoe gaat het?’ Wij willen hulp bieden daar waar we kunnen. Het is prettig om te constateren dat ondernemers die voor de crisis hun financiële huishouding goed op orde hadden nu een stootje kunnen hebben. Dat neemt niet weg dat de zorgen soms groot zijn, en het onze uitdaging is om de klant door deze moeilijke periode te helpen.”
Walter: ,,Coronagerelateerde aanvragen zijn mede van toepassing op het opschorten van aflossing. Tja, iedereen wacht op het einde van de crisis. De nasleep zal nog heftig zijn, dat er faillissementen komen is niet te voorkomen. Maar de economie kan in de tweede helft van dit jaar ook weer hard groeien. De bank heeft iets kunnen helpen, de overheid helpt. Als ondernemers overleven is dat top en dat hebben ze onder meer te danken aan hun ongelofelijke creativiteit. De ondernemerskwaliteiten zie je juist nu bovendrijven.
De ING is ook aan het kijken hoe we de voetbalclubs kunnen gaan helpen, legt Tamara uit. ,,Het voetbal gaat weer open, maar de kantine voorlopig niet. We zijn breder aan het kijken met faciliteiten om clubs financieel gezonder te krijgen. Hoe zorgen we ervoor dat wanneer de clubs opengaat wij als bank kunnen helpen. Dit hoeft niet altijd met geld. Laten we meer sparren en meedenken.”
ING Bank, Walter Mei, telefoon: 06 232 60 202, walter.mei@ing.nl,
Tamara Doesburg 06 51 70 70 97 tamara.doesburg@ing.com www.ing.com
Tekst & fotografie: Peter Beijer
NB: Foto bij SO Soest is uit archief (2018)
Ga naar het programma van onze teams en de uitslagen. Winst, verlies of gelijkspel?
Bosstraat 137
3766 AE Soest
035 - 601 75 29 of 035 - 601 01 10
Secretariaat
Postbus 334
3760 AH Soest
administratie@sosoest.nl
NL64 INGB 0006 5812 88